Beste liefhebbers van Nescio en liefhebbers van het handgebonden boek, Ave.

In 2018 verscheen bij uitgeverij Nijgh & Van Ditmar de jubileumuitgave van Nescio (pseudoniem voor J.H.F Grönloh), 100 jaar na het verschijnen van de eerste druk in 1918. Deze uitgave bevat de drie verhalen De Uitvreter, Titaantjes en Dichtertje. Van deze uitgave werd een aantal sets katernen uit het machinale bindproces gelaten (dank aan de uitgever!); deze katernen konden door tussenkomst van Atelier De Ganzenweide beschikbaar komen voor handboekbinders en boekenliefhebbers om zelf naar eigen wens en smaak te (laten) binden. Een veertigtal van de handgebonden katernen zal worden tentoongesteld in de Centrale Openbare Bibliotheek Amsterdam (de OBA).
Deze tentoonstelling wordt georganiseerd door de Stichting Handboekbinden in samenwerking met Atelier De Ganzenweide. Dank aan de OBA voor de constructieve medewerking aan dit evenement!

Graag nodigen we je uit voor de feestelijke opening van de tentoonstelling op 14 september a.s. in de Theaterzaal op de zevende verdieping. We zullen worden verwend met een drietal interessante inleidingen en er zal een ‘marktje’ zijn met informatie over het mooie ambacht van de handboekbinders, er zal informatie zijn over cursussen en over bijzondere technieken.
Het programma van de middag (tijdstippen bij benadering):
13:00 uur Inloop.
13:30 uur Woord van welkom door Maarten Lammers, sectormanager ontwikkeling bij de OBA.
13:35 uur Woord van welkom door Miguel Delcour, voorzitter van de Stichting Handboekbinden.
13:45 uur Presentatie door Lieneke Frerichs, zij gaat het hebben over Nescio’s liefde voor het Nederlandse landschap en tegelijk zijn grote liefde voor Amsterdam. Lieneke Frerichs was staflid bij een van de letterenfondsen. Ze was hoofdredacteur van het Verzameld werk van Karel van het Reve en publiceerde de liefdesbrieven van Gorter (Geheime geliefden). Van Nescio bezorgde ze o.a. diens Verzameld proza en nagelaten werk, Natuurdagboek, Brieven uit Veere en onlangs het kleine boekje Buitenland is geen land. Ze werkt aan Nescio’s biografie.
14:15 uur Presentatie door Maurits Verhoeff, hij zal het hebben over Nescio’s relatie met zijn uitgevers en over de verschillende edities.
Maurits Verhoeff is leraar wiskunde. Hij publiceerde over Nescio o.a. Verlangen zonder te weten waarnaar (2011) en ‘Voor een koopje ben ik voor hen niet thuis’ – Nescio en zijn uitgevers (2018).
14:45 uur Presentatie door Daan Bargerbos, hij zal het hebben over Signaturen en andere signalen, over wat het boek ons vertelt nog voordat de inhoud bekend is. Daan Bargerbos is predikant in de PKN-gemeente Gorssel/Epse en een enthousiast amateur handboekbinder.
15:15 uur Koffie en thee.
Hierna is er gelegenheid voor het bezoeken van een ‘marktje’ met demonstraties en natuurlijk om de gebonden Nescio’s te bekijken!!!
Na het officiële gedeelte gaat de bar open, dan kan je op eigen kosten nog een drankje gebruiken bij gezellig napraten.

Toegang tot de expositie is gratis, voor handboekbinders en ook voor andere geïnteresseerden.
Maar wel eerst (op naam) aanmelden bij de secretaris van de Stichting Handboekbinden: Peter Knollenburg. zijn e-mail adres is peterknollenburg@stichting-handboekbinden.eu.
Rond 17:00 uur is de formele afsluiting. Maar de bibliotheek blijft open tot 22:00 uur, volop gelegenheid dus om alle ingezonden boeken goed te bekijken.

Met boekverbonden groet, mede namens de Stichting Handboekbinden,
Rob Koch