STICHTING HANDBOEKBINDEN

Handboekbinden is een eeuwenoud ambacht. Een ambacht dat technische vaardigheden combineert met kunstzinnige aspecten en dat door de eeuwen heen prachtige boeken opleverde. We vatten het samen in onze doelstelling: De Stichting Handboekbinden stimuleert de waardering voor, behoud, kennis en innovatie van het handgebonden boek en het ambacht handboekbinden.

Hoe willen we deze doelstelling bereiken? Door middel van deze website, digitale nieuwsbrieven, het tijdschrift ‘Handboekbinden’ en het organiseren van beurzen, lezingen, excursies en workshops.

LID/DONATEUR WORDEN

Stichting Handboekbinden is een non-profit organisatie. Dat wil zeggen dat we geheel afhankelijk zijn van uw steun.

Maar ook dat alle inkomsten ook daadwerkelijk besteed worden aan de realisatie van de doelstelling. De Stichting Handboekbinden is uw steun meer dan waard, zeker in een tijd waarin kennis van een eeuwenoud kunstambacht verloren lijkt te gaan. Wordt lid/donateur! Voor maar € 33,50 per jaar krijgt u 4x per jaar het tijdschrift toegestuurd, ontvangt u de ledenpas met vele voordelen en kunt u deelnemen aan onze andere activiteiten. Nieuwe leden/donateurs ontvangen alle nummers van het lopende jaar en een welkomstgeschenkje. Wilt u lid/donateur worden? Mail dan uw naam en adres naar secretariaat@stichting-handboekbinden.eu o.v.v. ‘lid/donateur worden’ of vul het formulier in op de contactpagina. U krijgt dan het tijdschrift, de ledenpas, het welkomstgeschenk en de factuur voor het lopende jaar thuis gezonden.

Tijdschrift

Het tijdschrift ‘Handboekbinden’ komt vier keer per jaar uit en wordt verzonden naar de leden/donateurs en relaties van de Stichting Handboekbinden. Vaste rubrieken zijn de boekbesprekingen, de agenda, technische artikelen om meteen aan de slag te gaan en een aantal grotere stukken over diverse boekgerelateerde onderwerpen.
Wil je het tijdschrift ontvangen? Dat kan door lid/donateur te worden van de Stichting via het contactformulier. U ontvangt dan alle in dit jaar uitgekomen nummers en een welkomstpresentje.
Adverteren? Neemt u dan even contact op met karincox@stichting-handboekbinden.eu.
Oude nummers.  We werken aan het de digitale verkoop van alle tijdschriften via de webshop. Op dit moment zijn er zijn nog een aantal oude jaargangen van het tijdschrift Handboekbinden verkrijgbaar. Mailt u de gewenste jaargang plus uw adresgegevens naar secretariaat@stichting-handboekbinden.eu U krijgt de gevraagde exemplaren samen met de factuur thuis gestuurd.
Jaargang 2008 t/m 2011 zijn uitverkocht.
Jaargang 2012 t/m 2016‚ €15,- per jaargang plus verzendkosten
Jaargang 2017‚ €20,- plus verzendkosten

De Boekkunstbeurs

De Stichting Handboekbinden organiseert in samenwerking met de stichting Drukwerk in de Marge jaarlijks de Boekkunstbeurs in de Pieterskerk, Leiden.  Naast een ruime keuze uit materialen en gereedschap voor drukkers, binders en kalligrafen vindt u op de beurs bijzonder drukwerk, diverse demonstraties drukken en binden, een speciaal voor de beurs geschreven en gedrukt verhaal en natuurlijk de kinderworkshop boekbinden!
In 2019 wordt de beurs gehouden op 9 en 10 november, in 2020 op 7 en 8 november.
Blijf op de hoogte via www.Facebook.com/Boekkunstbeurs of via de digitale nieuwsbrief van de Stichting Handboekbinden.
Belangstelling om zelf standhouder te worden? neem contact op met Karin Cox via karincox@stichting-handboekbinden.eu

Overige activiteiten

Website en nieuwsbrief
Vanzelfsprekend is deze website ook een activiteit van de Stichting Handboekbinden. Via deze website kunnen wij u op de hoogte houden van de laatste ontwikkelingen, nieuws, agenda, tutorials, enz. Ontvangt u het nieuws graag per mail? Schrijft u zich dan in voor onze (gratis) digitale nieuwsbrief, ook voor niet leden/donateurs! Inschrijven kan door onder op de ‘Home’ pagina uw e-mail adres in te vullen en daarna op ‘Schrijf je in’ te klikken. Bevestig uw inschrijving door te reageren op de mail die u ontvangt.

Doorgeven van tentoonstellingen, cursussen en workshops voor publicatie
Om alles op de voet te kunnen volgen zijn we ook een beetje van u afhankelijk. Cursussen, tentoonstellingen e.d. kunt u altijd aan ons doorgeven en worden gratis opgenomen in de agenda. Doorgeven kan via het formulier ‘plaats bericht’ op de Home pagina van deze website.

Aangeboden & gezocht
Iets aan te bieden of op zoek naar gereedschap of materialen? Plaats via het formulier ‘plaats een bericht’ op de Home pagina een (gratis) oproep in de rubriek ‘Aangeboden en gezocht’. U vindt deze rubriek onder ‘Boekbinden’

Vraagbaak
Komt u er niet meer uit? Een vraag over een bindtechniek, gereedschap of materiaal of een andere vraag over het handgebonden boek of boekbinden? Stel de vraag in de rubriek ‘Vraag en antwoord’ via het formulier ‘plaats een bericht’ op de Home pagina. U vindt de rubriek ‘Vraag en antwoord’ onder ‘Boekbinden’.

De Stichting Handboekbinden heeft ook een eigen Facebook-pagina. Hier vindt u tips, ideeën en verwijzingen die wel boek-gerelateerd zijn maar niet direct met de Stichting Handboekbinden te maken hebben.

Wedstrijd en uitdaging
De Stichting Handboekbinden stimuleert het binden van boeken. Dat doet ze door boeken in losse katernen beschikbaar te stellen, wedstrijden te organiseren en mensen uit te dagen een bepaald boek te binden en het resultaat tentoon te stellen. Zo organiseerden we in 2017 de internationale webstrijd miniatuur boekbinden met een catalogus en een tentoonstelling in Museum Meermanno. In 2019 organiseren we de BookBindChallenge II een uitdaging die we in 2019 af gaan sluiten met een tentoonstelling tijdens de Open dag.

Open dag
De Stichting organiseert jaarlijks een bijeenkomst voor leden/donateurs en belangstellenden. Natuurlijk bent u altijd welkom om buiten deze bijeenkomsten contact met ons op te nemen of langs te komen tijdens een van de beurzen waar we aanwezig zijn.