Tot 30 april 2023 te zien in de OBA, Amsterdam!

Afgelopen najaar heeft de Stichting Handboekbinden van twee boeken katernen verspreid onder haar leden met de vraag of zij daar een bijzonder boek van willen maken. Het zijn unieke boeken die stuk voor stuk kunstobjecten zijn.

Rens Top, conservator boekbanden van de Koninklijke Bibliotheek

Rens Top was conservator boekbanden van de Koninklijke Bibliotheek in Den Haag. Bij zijn afscheid zijn de belangrijke boekbesprekingen die hij in loop van de tijd heeft gemaakt gebundeld in het boek Boekbanden. Daarnaast hebben ook bekende boekbinders, restauratoren en boekliefhebbers boeiende artikelen geschreven voor het boek.
De stukken gaan over interessante of mooie boekbanden, een onderbelicht verschijnsel, en tonen de fascinatie van de auteurs voor de boekband als historisch bewijsmateriaal of als technisch hoogstandje van toegepaste kunst.
Dit boek is in katernen verspreid onder boekbinders die daar een bijzonder boek van hebben gemaakt. 33 boekbinders hebben hun boek beschikbaar gesteld voor de tentoonstelling, waaronder Geert van Daal, Benjamin Elbel, Wytze Fopma, Pau Groenendijk en Gijs Wortel.

Links het originele boek Rens Top, rechts het ingebonden exemplaar door Harry Werner uit Zeist

Nederland leest : Yvonne Keuls Mevrouw mijn moeder

In november hebben alle bibliotheekleden het boek van Yvonne Keuls “Mevrouw mijn moeder mogen ontvangen bij een bibliotheekbezoek in het kader van de CPNB event “Nederland leest”
De Stichting Handboekbinden heeft het boek in katernen verspreid onder haar leden en 15 boekbinders hebben hun boek beschikbaar gesteld voor de expositie. Het zijn ware kunstwerken!

Links het originele boek, rechts het ingebonden exemplaar door Marian Verstappen uit Heibloem

Beide exposities zijn te zien op de 4 e verdieping van de Openbare Bibliotheek in Amsterdam ( OBA) Oosterdokskade 143. Net naast het Centraal Station NS.
Tot 30 april 2023
Open ma-vr : 08.00 – 22.00 uur, za-zo: 10.00-20.00 uur