Box Your Book,
De resultaten!

For the English version please click here.

In 2021 riepen we handboekbinders op deel te nemen aan de wedstrijd Box your Book en een bijzondere doos voor hun lievelingsboek te ontwerpen en te maken. In totaal gaven 110 deelnemers uit 13 landen gehoor aan deze oproep en schreven zich in. Uiteindelijk ontving de Stichting Handboekbinden 89 inzendingen waarover de jury zich moest buigen.

Alle dozen zijn beoordeeld door een vakjury. Karen Polder, grafisch + ruimtelijk ontwerper, Marja Wilgenkamp, gerenommeerd boekbindster en dozenmaakster en Wim Kamsteeg, evenals Marja boekbinder en dozenmaker van naam. De jury oordeelde onder andere op het criterium ’technische uitvoering’. Een algemeen kritiekpuntje hierbij was dat veel boeken te ruim in de dozen lagen. Hierdoor zouden ze kunnen schuiven en beschadigen. Verder werkte de jury met de criteria ‘grafisch ontwerp (kleur- en materiaalgebruik, typografie en compositie) en ‘concept’. Er werd gewikt en gewogen, uitgeroepen en gediscussieerd.

De resultaten

Uit de bijna 90 inzendingen werden niet een eerste, tweede en derde prijs toegekend, maar zijn er 34 dozen genomineerd en geselecteerd voor de exposities. Tevens zijn deze bekroonde dozen in een prachtige catalogus opgenomen met foto’s, een toelichting en een samenvatting van de jurybeoordeling. De dozen van de overige deelnemers zijn met een afbeelding en naamsvermelding ook opgenomen in de catalogus.
De inzendingen zijn op losse kaarten te zien in een fraaie doos. Deze catalogus kunt u nog kopen voor de bescheiden prijs van € 17,50 (exclusief verzendkosten). U kunt deze bestellen o.v.v. naam en adres via een mail naar info@stichting-handboekbinden.eu

Nu te zien!

Vanaf februari tot en met begin oktober 2022 zijn de 34 bekroonde dozen te zien in een reeks unieke exposities in Nederland en België. Elke doos bevat een lievelingsboek van de maker en dat heeft geleid tot bijzondere kunstwerken! Een ingeblikte zalm, een klok, een doos bekleed met tientallen kleinere boeken…

De expositie is op de volgende locaties en tijdstippen te bezoeken:
Februari en maart: OBA Oosterdok | Oosterdokskade 143 | 1011 DL Amsterdam
April: Museum Jan Boon | Rechtestraat 146 | 1483 BG De Rijp
Mei en juni: Boekbindcentrum Echten | Zuidwolderweg 2 | 7932 PP Echten
Juli en augustus: BplusC Bibliotheek Leiden | Nieuwstraat 4 |2312 KB Leiden
3 september t/m 8 oktober: Bibliotheek & Cultureel Centrum Scharpoord | Maxim Willemspad 1 | 8300 Knokke-Heist