Information about the Boekkunstbeurs (Bookartfair) in English: www.boekkunstbeurs.nl

Op 9 en 10 november 2019 staat de Pieterskerk in Leiden weer in het teken van het boek. Dan vindt de jaarlijkse Boekkunstbeurs plaats, georganiseerd door de stichting Drukwerk in de Marge en de Stichting Handboekbinden.

Op de Boekkunstbeurs is een ruim aanbod te zien van fraaie met de hand gebonden boeken, volgens traditionele technieken vervaardigd drukwerk, sublieme staaltjes van kalligrafie en allerlei kunstzinnige voortbrengselen in papier.

Margedrukkers tonen hun uitgaven, vaak gedrukt op oude persen met historisch materiaal. Die uitgaven variëren van plano’s met een enkel gedicht tot kunstenaarsboeken. De oplagen zijn klein en er wordt veel aandacht besteed aan het samenspel tussen letter, papier en vormgeving. Handboekbinders tonen bijzondere bindingen en decoratietechnieken.

Wie zelf al actief is, of zin heeft om het te worden, kan terecht bij de vele stands waar boekbindmaterialen, kalligrafiebenodigdheden en boeken over de verschillende technieken verkrijgbaar zijn. Er zijn diverse demonstraties, o.a. papierscheppen, kalligrafie en letterhakken in hout. Cursusgevers en opleidingen presenteren hun programma.

Elke bezoeker van de beurs krijgt een in beperkte oplage gedrukte uitgave, speciaal voor deze beurs gemaakt. Op de beurs kan men de plano vellen onder professionele begeleiding inbinden tot een echt boekje. De afgelopen jaren werd de uitgave onder andere geschreven door Joost Swarte, Maarten Biesheuvel, Paulien Cornelisse en Wouter Klootwijk. Dit jaar neemt Katinka Polderman de beursuitgave voor haar rekening.Praktische informatie

Info:

zaterdag 9 november
10:00 – 17:00 uur

zondag 10 november
11:00 – 17:00 uur

Deelnemerslijst vindt u op de speciale website www.boekkunstbeurs.nl

De Pieterskerk bevindt zich op loopafstand van het station Leiden Centraal.
Informatie over openbaar vervoer en parkeren van de is op de site van de Pieterskerk te vinden (www.pieterskerk.com).

Een impressie van de Boekkunstbeurs 2019