In samenwerking met het Scriptorium Collectief

De open dag (voorheen donateursdag) is dit jaar in samenwerking met het Scriptorium Collectief. Het programma staat in het teken van het thema van dit jaar: de Middeleeuwen. Naast de gebruikelijke activiteiten hebben we dit jaar ook een paar bijzondere onderdelen.

Let op! OV wijzigingen

Het programma

Workshops, doorlopend programma

• leeswijzer van perkament maken
  • strengels maken
  • waszegels met bevestiging maken
  • middeleeuws almanakje maken

‘Mooi Marginaal’ Tentoonstelling BookBindChallenge II, de inzendingen van de deelnemers.

Uitmarkt cursusgevers laten hun aanbod voor het komende seizoen zien.

Marktplaats Verkoop van tweedehands gereedschap, materialen en apparaten. Breng uw overtollige spulletjes mee en verkoop ze hier (geen commerciele verkoop). Zie hieronder voor deelname aan de Uitmarkt.

Lidy Schoonens Boeken Verkoop van boeken op het gebied van schrift en het gebonden boek

Westerse boekbindtechnieken van de Middeleeuwen tot heden; de boekbanden van Goddijn, Marijke Bell toont de door haar aan de hand van het boek van Peter Goddijn gemaakte modellen.

De naaibank: rondslag en visgraat naaisel demonstratie door Jurjen Munk

Ikoon schilderen demonstratie door David Chichua,

Opkomst en geschiedenis van de codex door Herre de Vries. Presentatie door Jan Bosch (11.30 3n 13.30 uur Duur 30 min)

De samenstelling van de Estherrol (bijbelboek Esther op rol geschreven) Presentatie door Lieve Teugens (12.30 en 14.30 uur Duur 20 min)

De boekrol Tentoonstelling met uitleg

Toon uw werk Een heel mooi boek gemaakt? Breng het mee! De Stichting Handboekbinden wil iedereen in de gelegenheid stellen zijn of haar mooiste boek te tonen. Vergeet niet uw boek van (een kaartje met) naam en adres te voorzien.

Presentatie project Van den vos Reynaerde 12.10 uur (duur 10 min) grote zaal

Van den vos Reynaerde Verkoop van losse katernen. Zie hieronder voor meer informatie

Van den vos Reynaerde in katernen

© Wim de Cock

In het kader van het thema ‘Het Middeleeuwse boek’ geeft de Stichting Handboekbinden in samenwerkingg met Atelier de Ganzenweide het boek ‘Van den vos Reynaerde’ in losse katernen uit. Het is een prachtige druk met de oorspronkelijke tekst volgens het Comburgse handschrift uit de 15de eeuw met daarnaast de hedendaagse vertaling door Walter Verniers. 20 katernen van 16 pagina’s, waarvan 1 blanco katern.
We dagen iedereen uit om de katernen te binden met een knipoog naar de Middeleeuwen. De gebonden boeken worden begin 2020 tentoongesteld In de Atheneum Bibliotheek Deventer en daarna op een nader te bepalen locatie in België.
Bestellen: Mail voor intekenen naar info@stichting-handboekbinden.eu of intekenen tijdens de open dag.
Kosten: leden/donateurs Stichting Handboekbinden en het Reynaertgenootschap 27,50, overigen 35,- Verzendkosten 10,- of gratis bij div. afhaalpunten

Deelname Marktplaats, de spelregels

• Alleen particuliere verkoop van materiaal, gereedschap en apparaten voor de boekbinder en aanverwante vakgebieden
  • De Stichting Handboekbinden heeft alleen een facilitaire rol en is verder niet verantwoordelijk of aansprakelijk.
  • Niet verkochte voorwerpen moeten aan het eind van de dag door de verkoper meegenomen worden tenzij anders afgesproken.
  • Inbrengen van goederen kan tot 11.30 uur

Praktisch

Plaats: Vrije Universiteit Amsterdam – | De Boelelaan 1105, 1081 HV Amsterdam | Volg binnen de borden naar de PThU op de eerste verdieping
Tijd: Zaterdag 25 mei | 11.00 – 16.00 uur
Toegang : Gratis. Het programma loopt permanent de hele dag door.
Vervoer: Er stoppen op 25 april geen treinen op station Amsterdam Zuid. Alternatief vervoer is gratis en gemakkelijk en kost nauwelijks extra tijd:
Trein vanuit de richting Rotterdam/Leiden/Schiphol:uitstappen en uitchecken op station Lelylaan of Sloterdijk. Gratis metro no 50-51 richting Gein tot halte Amsterdam Zuid.
Vanuit richting Utrecht: trein tot station Bijlmer ArenA of Amsterdam Amstel daar uitchecken en gratis metro no 50 richting Isolatorweg tot halte Amsterdam Zuid.
Vanuit richting Amersfoort: Uitstappen op Amsterdam centraal en dan metro lijn 52 richting zuid. Of uitstappen Amsterdam Amstel en metro 51 richting Isolatorweg uitstappen op Amsterdam Zuid.
Lopen vanaf station Amsterdam Zuid Het gebouw van de VU is op loopafstand vanaf station Amsterdam Zuid uitgang Mahlerplein. Er gaat een pendelbusje van de ene kant van het station naar uitgang Mahlerplein. Op het Mahlerplein eerste rechts, doorlopen tot het einde van de straat. Linksaf tot het kruispunt. De VU ligt diagonaal aan de andere zijde van het kruispunt.
Parkeren In de directe omgeving kunt u gebruikmaken van de parkeergarages van het VUmc:  P1 VUmc (onder GGZ/Spoedeisende Hulp gebouw, ingang Amstelveenseweg) en de P2 VUmc (onder ACTA gebouw, ingang Gustav Mahlerlaan 3004). Vanuit beide parkeergarages bereikt u vrij eenvoudig de De Boelelaan (ter hoogte van tramhalte VUmc) Meer informatie over parkeerplaatsen (voor gehandicapten) en de parkeervoorzieningen van VU-VUmc vindt u op www.parkerenbijvu.nl.
Catering: Het restaurant van de VU is op zaterdag gesloten. Wij bieden u wel een gratis kopje koffie en een gelegenheid uw meegebrachte lunch te nuttigen. Er zijn diverse horecagelegenheden in de nabije omgeving inclusief de koffiebar op de begane grond van de VU.