Graag nodigen we u uit voor de feestelijke opening van de Nescio boekbanden tentoonstelling op 14 september in de Openbare Bibliotheek Amsterdam (OBA).
Nescio-liefhebbers zullen worden verwend met interessante inleidingen en presentaties en ook de handboekbinders komen ruimschoots aan hun trekken.
Daarnaast is er een ‘marktje’  met informatie over het cursusaanbod handboekbinden 2019-2020 en een stand van de Stichting Handboekbinden met informatie over boekbehoud en een demonstratie over het verantwoord herstellen van (beperkte) papierschade.

In 2018 verscheen bij uitgeverij Nijgh & Van Ditmar de jubileumuitgave van Nescio (pseudoniem voor J.H.F Grönloh), 100 jaar na het verschijnen van de eerste druk in 1918. Het boek bevat de drie verhalen De Uitvreter, Titaantjes en Dichtertje. Van deze uitgave kwamen een aantal sets katernen beschikbaar  handboekbinders en boekenliefhebbers om zelf naar eigen wens en smaak te (laten) binden. Een veertigtal van de handgebonden boeken zal van 14 september tot en met 31 oktober  tentoongesteld worden in vitrines op de tweede etage van de OBA.

Het programma
13.00 Inloop met koffie en thee
13.30 Welkom door Maarten Lammers, sectormanager ontwikkeling bij de OBA
13.35 Welkom door Miguel Delcour, voorzitter van de Stichting Handboekbinden.
13.45 Presentatie door Lieneke Frerichs, biograaf van Nescio, over Nescio’s liefde voor Amsterdam en het Nederlands landschap
14.15 Presentatie door Maurits Verhoeff, bibliograaf van Nescio, over Nescio’s relatie met zijn uitgevers
14:45 Presentatie door Daan Bargerbos, handboekbinder en kenner bijzondere boekbanden, over de boekbanden van de Nescio uitgaven
15.15 Pauze met koffie en thee daarna gelegenheid tot het bezoeken van de tentoonstelling en de en markt met cursusaanbod boekbinden 2019-2010 en de stand van de Stichting Handboekbinden