In 2019 is het thema van de Stichting Handboekbinden ‘het Middeleeuwse boek’. We starten het themajaar met een rondleiding en workshop bij de tentoonstelling Strengels & Letters in Museum Kasteel Wijchen.
Astrid Enderman-Beckers, gastconservator van Museum Kasteel Wijchen, verzorgt een rondleiding van ongeveer een uur door de tentoonstelling met aanvullend een korte workshop. Stap in de wereld van de perkamentmaker en papierschepper, de verluchter, de boekdrukker en natuurlijk de boekbinder. Zie hoe belangrijk Gelre was op het gebied van boekproductie en ontdek het Batenburgs Getijdenboek. Ontdek ook de ‘gewone’, simpele gebruiksboeken die niet opvallen door hun pracht en praal, maar ook zeer waardevol zijn. Wie goed kijkt, ziet een schat aan informatie. Zo waren ze in de middeleeuwen al zeer bedreven in het hergebruiken van materialen en het maken van leeshulpmiddelen. Een mooi voorbeeld is de strengel, een verbinding tussen katernen. Dit is een lus, gevormd door een schuin opgerold reepje perkament, waarvan de einden enige malen om elkaar gewonden zijn. Verstrengeld dus.
Na de rondleiding maakt u zelf een met behulp van een perkamenten strengel een gebonden boekje inclusief inhoud.
Datum en tijd: vrijdag 8 maart 13.00 uur
Plaats: Museum Kasteel Wijchen | Kasteellaan 9, 6602 DA Wijchen
Kosten:€17,50, op vertoon van de museum jaarkaart €12,- Kosten zijn inclusief toegang museum, rondleiding, workshop en koffie
Aanmelden:uiterlijk 6 maart.  Mail ‘rondleiding Strengels en letters’ naar info@stichting-handboekbinden.eu