Elias P. van Bommel, de bekende boekbinder begon in 1886 een boekbinderij in Amsterdam. Zijn zoon Henri nam de zaak van hem over tot het faillissement in 1974.

Onderdeel van de inventaris waren de hand- en persstempels inclusief een deel afkomstig van de oudere firma van C. Nederveen. De kasten zijn eerst in bruikleen gegeven aan het Grafisch Museum in Zutphen en later zijn zij geschonken aan de Koninklijke Bibliotheek. Het verguldgereedschap bestaat uit een groot aantal stukken handgereedschap, zoals rollen, fileten, handstempels, en een uitgebreid assortiment aan persverguldstempels. Na een omzwerving is ‘de Bommelcollectie’ geschonken aan de Koninklijke Bibliotheek.

De bekende binder Geert van Daal heeft van iedere stempel een afdruk gemaakt en deze afdrukken verschenen in 2001 in een zeer kleine oplage in boekvorm.

In het kader van het themajaar Persvergulden overweegt de Stichting Handboekbinden dit boek opnieuw uit te geven. Dit is inclusief een dvd waarop alle stempels digitaal beschikbaar zijn. Een stempel kan zo eenvoudig worden besteld bij een stempelfabrikant. De collectie bevat een zeer ruime verzameling van meer dan duizend sierlijnen, letters en ornamenten in diverse maten.

Kosten: boek en dvd samen € 25,-, excl. verzendkosten voor donateurs en € 35,- excl. verzendkosten voor niet-donateurs. Betaling na ontvangst van boek en dvd.

Intekenen: als u interesse hebt, kunt u intekenen. Intekenen verplicht tot afname. Bij minimaal 30 inschrijvingen gaat het project door. Mail voor intekenen ‘boek Bommelcollectie’ en uw naam en adres naar info@stichting-handboekbinden.eu